Halverwege - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Thomas Oosterom - WaarBenJij.nu Halverwege - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Thomas Oosterom - WaarBenJij.nu

Halverwege

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Thomas

29 Juli 2007 | Tanzania, Dar es Salaam

De afgelopen week was een heel vermoeiende.
We hadden een druk prgramma op de scholen en daarbij de swahillilessen en we krijgen ook nog eens ngoma lessen. Een Ngoma is een trommel, een soort djembe waar we op oefenen om over twee weken een optreden te geven aan de ambasadeur van Nederland. De cameraploeg waar ik al eerder over vertelde zal dat ook filmen en dat wordt dan weer op de tv in Tanzania uitgezonden. Het zou dus wel leuk zijn als we niet compleet af gaan voor nationale tv.
Maar het eist ook zijn tol het vele oefenen, namelijk energie. Toen we op dinsdagochtend de dala-dala namen hoorden we op een gegeven moment een enorm kabaal achter ons busje. Wat bleek, midden op de drukke tweebaansweg was een gelukkig langzaam rijdende dala-dala gewoon zijn deur verloren. De deur lag zwaar gehavend half schuin tegen een andere bus aan. Geintrigeerd keek ik toe hoe er snel actie werd ondernomen door het busje snel weer ter hoogte van de deur te rijden en hoe vervolgens met hulp van enkele omstanders de deur er weer ingezet werdt en zonder blikken of blozen het busje vol met pasagiers weer doorreed.
Op school leerde ik de kinderen om accentloos in het nederlands het lied Hoofd schouders knie en teen te zingen en ze waren aardig goed. Alleen schouders is erg moeilijk en ook neus blijkt lastig uit te spreken.
De groep met kinderen die ik deze week mocht begeleiden was een erg leuke. Ze waren erg gemotiveerd en braaf.
Een spel dat we vroeger op school speelden wat een variatie was op honkbal was een erg groot succes. De kinderen rennen zich rot om thuis te zijn voordat de door hun geworpen bal in een bepaald vak wordt gebrand. De kinderen zijn daarna zo moe dat je rustig ergens in de schaduw een leuk tanzaniaans klapspelletje met ze kan doen.
Over twee weken gaat een groot deel van de groep op safari waar ik veel zin in heb. De organistie heeft wat geregeld en we gaan nu voor vrij goedkoop voor 4 dagen op safari. We gaan naar de ngorongoro krater, naar de serengetikloof
en naar Lake Manjaro. Voor degene die het niets zegt: Dit is echt onwijs mooi en zonder korting niet te batalen. Daar ben ik dus wel blij mee.
Gister Zijn we met een grote groep naar een verjaardagsconcert geweest van een grote muziek tv zender in Afrika. Dat was ook echt een ervaring om nooit te vergeten. vele duizenden negers die gek worden van artiesten die voor jouw net zo goed de man achter de kassa van de plaatselijke super had kunnen zijn en echt een heel relaxte sfeer. Zeker een aanrader. Ik wil jullie bedanken voor alle reactie die ik van jullie krijg. Dat vind ik echt onwijs leuk en ga daar ook mee door. Ik heb alleen niet de tijd om ze allemaal te beantwoorden maar laat je daar vooral niet door afschrikken.
Tot een volgend bericht.

• 30 Juli 2007 - 16:15

Nadine:

Halverwege en de tweede helft gaat altijd het snelst voorbij.
    Heerlijk om zo met kinderen te spelen. Dan hoef je tenminste niet een taal goed te spreken om nog lol te hebben.

• 31 Juli 2007 - 14:37

Laura (je Tnz Nicht):

heey thomas,
    leuk om op deze manier te horen hoe je het hier allemaal beleeft. Ik kan merken dat je het prima naar je zin hebt, zowel op deze site als op de scholen waar ik zo af en toe aan kom waaien. Blijf genieten want voor je het weet is het over!! En zit je weer in het natte nederland (ook zo weinig zin om terug te gaan?).
    Tot morgen.
    xx laura vanuit Posta

• 01 Augustus 2007 - 15:52

Maarten:

Hoi Thomas, net op je vorige berichtje gereageerd; fijn dat je het zo ontzettend naar je zin hebt. Hier is het ook leuk hoor!

• 02 Augustus 2007 - 08:17

Sanne:

Heeeej Thomas
    Jeetje wat vliegt de tijd. Straks zit je alweer in PdB..... Das nog eens wat anders dan Tanzania!
    Geniet ervan de laatste weken en maak heeeeeel veeeeel foto's!

Kus van je zusssssss