Thomas in Tanzania - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Thomas Oosterom - WaarBenJij.nu Thomas in Tanzania - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Thomas Oosterom - WaarBenJij.nu

Thomas in Tanzania

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Thomas

13 Juli 2007 | Tanzania, Dar es Salaam

Daar ben ik dan. Zoals beloofd heb ik na een gehannes van een uur met traag internet en pruttelende grafcomputers een weblog aan kunnen maken zodat jullie mijn ervaringen kunnen lezen en reacties kunnen sturen zodat ik wat minder ver van huis ben.
Wel, ik vloog dus om 5 over 9 in de avond op zondag en, laat ik de vlucht even overslaan want dat zou wel erg saai zijn, op maandag ochtend stond mijn buddy Omary me op te wachten.De stad Dal es Salaam is op het eerste gezicht net als Beijing valt me op.
Een grote troep op straat, smerige uitlaatgassen, de stank van afval en een grote chaos (niet alleen op de weg)
Als we op andere plekken komen doet het me juist denken aan New Orleans.
Met het drukkende weer, de mooie maar armoedige huizen de palmbomen de wegen van zand, de mensen op de straat, de palmbomen en toch tevreden en gemoedelijk.
Ook de kakkerlak die ik op de wc ontmoete paste mooi in dat plaatje.
Gelukkig gingen we de dag erna naar het strand. IK dacht dat de stranden van Zanzibar zo mooi waren maar dit was al fantastisch.
Als je denkt aan een bountystrand dan is dat het strand waar ik geweest ben. We hebben lekker gezommen en de grope leren kennen waar we de 6 weken vrijwilligerswerk mee gaan doen. Nog even een samenvatting: we gaan met 30 jongeren naar Tanzania waarvan de helft Tanzaniaans. Elke tanzaniaan wordt gekoppeld aan een nederlander die zijn buddy word genoemd. Met die 15 koppels gaan we op scholen de kinderen begeleiden met sport en spel en een cultureel gedeelte.
Op woensdag gingen we fietsen met de halve grope door de armste buurten en sloppewijken van Dar es Salaam. Dit was wel erg confronterend. De mensen leven namelijkl letterlijk op een vuilnisbelt.
Het is vreselijk om je te realiseren dat als je terug gaat over 6 weken dat alle luxe daar op je staat te wachtewn maar dat de armoede van die mensen compleet uitzichtloos is. Later die dag praatte ik met een Tanzaniaan die trots was op zijn land. Waarom?, Omdat de mensen gelukkig zijn in tegenstelling tot het westen zei hij waar iedereen alles maar beter wil.
Op donderdag zijn we begonnen met het maken van Ngoma's een soort van djembe's. Dat was erg leuk om te doen
Vandaag hebben we de voorbereiding gehad voor de volgende week. Dus we hebben een programma in elkaar gezet dat we gaan volgen en we hebben er heel veel zin in.Na het weekendf horen jullie hoe mijn eerste dag verliep(clifhanger)
Ik zou het leuk vinden om nog een ding te vertellen. Namelijk over het vervoer in Dar es Salaam. Dat gaat met Dala-dala's. Het zijn minibusjes. Er zijn er ontelbaar veel die gewoon een route rijden van wijk naar wijk. Je kan op de voorkant zien waar hij heen rijd. Ze rijden niet op een tijdschema maar je moet gewoon wachten tot er eentje langskomt. Dat kost niet veel tijd want er zijn er echt in een oogopslag iets van 15 te zien. Ze rijden als gekken en ze zijn pas vol als de mensen uit de deur hangen en die dus niet meer dicht kan.
Zo'n dodenrit vergeet je nooit meer maar gelukkig raak je er aan gewnd en zijn ze erg goedkoop iets van 12 cent. Ik zou zoveel meer kunnen vertellen maar dat zou het wel erg lang maken denk ik.
Ik hoop dat jullie het allemaal lezen en een berichtje achterlaten. Tot volgende week.
De tijd gaat trouwens onwijs snel en na de cultuurshok die ik had de eerste dagen ben ik nu met volle teugen aan het genieten.

  • 13 Juli 2007 - 18:26

    Tooske:

    Leuk Thomas, zo'n verslag. Ik verheug me erop om het vervolg te lezen en ik zal regelmatig een kijkje komen nemen! Liefs, MAM

  • 13 Juli 2007 - 18:52

    Wiebe:

    Thomas!! niet voor te stellen hoe het nu bij jou is, maar ik wens je daar toch alle geluk van de wereld, en ik hoop dat je een mooie tijd hebt..
    Ik zal je berichtjes altijd lezen:) erg leuk:)

  • 13 Juli 2007 - 18:54

    Anne-Myrthe:

    hey Thomas,

    echt supper leuk, zo'n webblog! is zo leuk om te lezen, ik herken het inderdaad allemaal die gaos en zo!! haha het is wel echt een heel avondtuur en je komt natuurlijk nu ook op de plekjes waar de toeristen normaal niet komen, echt gaaf!!
    heel veel plezier nog!

    groetjes am

  • 14 Juli 2007 - 09:25

    Zonne:

    Thomas en de wispelturige dala-dala, het is net een spannende heldenstrip. Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur.

  • 14 Juli 2007 - 09:29

    Thomas:

    Hallo. Wilde net iets gaan schrijven, gaat notabene de bel: twee jeugdige gelovige wilde me een aantal bijbelblaadjes slijten, over de grootste mens aller tijden... nouja, toch maar niet gedaan. Kortom het leven gaat hier gewoon door.
    Fijn dat je al met volle teugen kan genieten. Dat is wel eens anders als mensen een verre reis maken. Ik hoop dat je het ook de komende weken nog naar je zin hebt.
    Vanuit Amersfoort, Nederland,
    Gegroet.

  • 14 Juli 2007 - 10:38

    Chris:

    Dag grote broer!

    Mooi om je ervaringen te lezen en me daardoor een beetje te kunnen voorstellen hoe je het daar hebt!

    Goed om te horen dat je ervan geniet, dat is een van de belangrijkste dingen toch?! Blijf er vooral van genieten, dan wordt het een onvergetelijke reis voor je!

    Ik ga dinsdag voor een maand naar Kroatie en ik hoop dat ik je weblog daar nog een beetje kan blijven volgen!

    Chris

  • 14 Juli 2007 - 12:15

    Vera:

    Hee Thomas! Gaaf idee van je weblog! Ik ga alle berichtjes van je volgen! Lijkt me heel gaaf! Leuk idee om daar vrijwilligers werk te doen en dan ook nog in koppels van 2 culturen. Heel veel plezier en geniet van de mensen om je heen, volgens mij zijn ze daar ontzettend aardig!

  • 14 Juli 2007 - 19:45

    Rosaline:

    Thomas,Wat een avonturen! Niet te geloven dat dat allemaal gebeurt,hier relatief dichtbij! terwijl wij ons zorgen maken over of we wel elke dag wat anders kunnen eten en of we tussen de vele snacks door nog aan onze vitaminen etc.binnen krijgen. Wat een cultuurshock moet dit voor je zijn!
    Ik hoop dat je erg geniet en dat het allemaal maar goed mag verlopen!
    Liefs van Roosje!!

  • 17 Juli 2007 - 15:53

    Boudewijn:

    Hei ouwe! Klinkt wel heel erg wijs, wat je daar allemaal ziet en meemaakt! Ik heb nog es een bounty verpakking bewonderd en dat ziet er echt rete strak uit, hoor.
    Kenne ze daar goed engels? Of spreek je onderhand al vloeiend swahili? Ik zal spoedig uw pakket te brievenbus deponeren als je voel wat ik bedoel dan zie je de bounty stranden ineens in heel andere kleuren:-).
    Nou ontdekkingsreiziger, het aderbeste nog daar en ik schrijf snel weer!
    O ja, doe je de hartelijke groeten aan Oom Arie! Ajuus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 September 2007

http://picasaweb.google.nl/thomasjvo/FotoSThomasTa

28 Augustus 2007

Goodbye Tanzania

23 Augustus 2007

coming soon

02 Augustus 2007

Now & Next

29 Juli 2007

Halverwege
Thomas

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 5182

Voorgaande reizen:

08 Juli 2007 - 18 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: